Likt mörka skuggor smyger det små gråa män runtomkring oss,
deras enda uppgift är att stjäla vår tid och de befinner sig överallt men håller
gärna till i skolans salar och korridorer, där är ju 40 minuter värd en timme. Med
tanke vårt ständiga prat om TID, så skulle man kunna tro att Michael Endes ”Momo
och kampen om tiden” är rena rama vardagsrealismen och inte en påhittad
historia främst riktad till barn.
Diskussionen handlar alltför sällan om vad man ska göra med
den tid man har och mer ofta om brist på tid. Vi behöver kvalitetstid, egentid,
reflektionstid, fritid, tid tillsammans, tid för sig själv. Om man la ihop all
klagan och frustration över brist på tid skulle man antagligen kunna ge alla Sveriges
lärare en månads tjänstledigt var.
Vi behöver mer tid med eleverna, vi behöver tid till
undervisning, vi vill ha mer tid att planera, det går för mycket tid till pedagogiska
planeringar, dokumentation tar tid från verksamheten, jag undervisar för många
timmar, jag tillbringar all tid med eleverna, jag har aldrig tid till rast…….
Tid är ett vanskligt men fundamentalt begrepp i vår nutid.
Man kan finna skilda förklaringsmodeller i såväl vetenskap som filosofi, religion
och kultur. Men en klok man sa till mig för länge sedan att det är vår uppfattning
om tid som räknas, det är vad vi gör med vår tid som har betydelse. Visst har
dygnet 24 timmar och visst ska vi hinna med att förverkliga oss själva också
men det vore trevligt att få gå på en enda konferens utan att någon påtalar
bristen på tid, att vi tar oss i kragen och säger ja det här verkar kul och
viktigt det tar vi oss tid till.
Grymt inlägg!
SvaraRadera