Systemet är trasigt så vi kan inte hjälpa dig!
Var på posten idag, eller nja, på Konsum, som är posten numera. Skulle hämta ett paket och var full av tillförsikt och sugen på vad jag skulle få hem. Kommer fram till kassan där den unga kvinnan upplyser mig om att jag inte kan får mitt paket för att:"systemet är trasigt" jag råkar då se mitt paket ligga ca två meter framför mig bakom disken och menar på att eftersom jag har min lapp, legitimation och allt borde vara i ordning kanske hon kan skriva ner mina uppgifter och sedan efterregistrera det hela. Den unga kvinnan upplyser mig om att de inte får det och att reglerna är sådan, dessutom har de väntat på support i två dygn utan att få respons, men jag får gärna ringa posten om jag vill.
Om jag vill - jag ringer posten!
Under tiden har en man med overall och grova arbetskläder hamnat framför kasssan med samma problem. Han ringer posten, jag ringer posten, en annan kassörska ringer posten och jag lämnar över luren till min kassörska med posten i luren... Min nya kompis med samma problem håller dock inte en riktigt lika låg profil som mig, kommentarer som: "jag stannar tills jag får mitt brev" och "någon jävel från posten för fan i mig komma hit" med högljudd stämma gör liksom situationen lite mindre komisk. Efter en 20 minuters dialog med tre olika postmänniskor, varav en ring till supportföretaget i fråga räcker jag över luren till min kassörska som får instruktionen: "du skulle kunna registrera det manuellt och sedan efter registrera ärendet"
Hurra - allt frid och fröjd!
Nope, just våra paket och brev ligger i en oöppnad postsäck, och reglerna säger ju att de inte får öppna postsäckar utan att omedelbart registrera de samma och lägga dem på rätt ställe i någon sorteringsordning, detta kallas att ankomstregistrera!
Men... Systemet är ju trasigt så det går inte att ankomstregistrera breven och om de inte är ankomstregistrerade så kan man ju inte öppna postsäckarna och då kan man ju inte lämna ut dem...
Min nyblivna vän blir tokig, jag försöker förklara att det ju faktiskt bara är samma problem fast på en ny nivå, plocka upp brevet, skriv ner vilket brev du lämnat ut och efterregistrera det hela! Då jag försiktigt försöker fråga hur de gjorde innan de hade datorer och hur man fick sitt brev då, är det som att de faktiskt inte ens kan förstå att systemet är skapat av människor, för människor och att människor är de som kan bestämma över systemet.
Jämför med skolan, lek för en sekund med tanken att skolans system är skapade av människor, för människor och kan ändras av människor. Schemastrukturer, klassrumsdesign, lärplattformar, lärprocesser, byggnader, rektorsexpeditioner, konferenstider, uppföljningsblanketter, föräldramöten, budgetar, utvecklingssamtal, betygsmatriser, ja listan kan göras hur lång som helst, är skapade av människor, för människor och kan ändras av människor. Skolan är ett system som vi ibland har glömt av hur vi dekonstruerar, bygger upp och återskapar. Att se strukturer som system gör att vi aldrig kan fly från vårt ansvar att det är vi som leder och lever i verksamheten som är de som skapar den samma. Som skapar de strukturer som vi alldeles för ofta ser som heliga och fasta. Då vi ser att systemet är trasigt måste vi se till att fundera på hur vi gör istället för att använda det samma. Hur vi kringgår, river ner och bygger upp nya system och strukturer för att nå fram och få det vi behöver.
Vad skulle hända om vi bara krasst konstaterade inför våra elever att systemet är trasigt så vi kan inte hjälpa dig?
Posten, Konsum och jag kom överens till slut - de öppnade säcken och konstaterade samtidigt: "om vi skall behöva skriva ner personnummer på alla som vill ha sina brev så blir det ju ett jäkla jobb, det kommer vi aldrig att orka"
Kanske är det så att systemet är trasigt så vi orkar inte hjälpa dig, för då måste vi ju ändra på oss och vara kreativa...
Men inte kan du väl jämföra skolan med Konsum?
SvaraRadera